Orkaantijd

2 september 2019 - Santa Cruz, Aruba

Orkanen, nee, die komen als het goed is, niet hier over het eiland.....maar daar hebben we wel op andere manieren "last" van.  Nu Dorian (een categorie 5 orkaan), verschrikkelijke schade aanricht op de Bahama's en Florida, is het hier echt bloedheet, omdat zij de wind wegneemt. Thermometer in de auto geeft 35 graden aan, maar gevoelstemperatuur is 40 graden plus. Beetje wat jullie van de zomer ook hadden in NL. Alleen hier duurt het ongeveer 3 maanden voordat de orkaantijd voorbij is (juli, augustus, september zijn het ergste qua warmte) en daarna begint de regentijd... Kan er nu al naar uitkijken.

Bon dia, bon siman (goededag, goede week), dat wensen ze hier elkaar altijd aan het begin van de week. Hoe is het bij jullie? Goeie zomervakantie gehad? Hier wel. Laatste blog is alweer even terug....dus werd nodig tijd.

Opa is geweest (goh alweer, ja alweer en vanmiddag komt hij weer... goh alweer, ja alweer :-)). Rylan is a.s. woensdag jarig. En super leuk dat opa er dan bij is op zijn verjaardag. En ik val in herhaling....blij dat hij weer met een koffer vol met spullen deze kant op komt!! Ja (bijna) alles is ook hier op het eiland te krijgen. I know, maar zolang ik van hun hier niet mag werken, zullen ze dus ook geen cent aan mij verdienen! Of valt dat onder niet goed integreren? ;-) Recalcitrant mss een beetje...

We zijn niet weg geweest in de zomervakantie. Huib heeft wel 2 weken vrij gehad. De kinderen zijn naar zomerkampen geweest. Rylan op zijn kleuterschool waar hij net vanaf was....hij wou er zelf heen en zijn juf had nog een plekje vrij voor hem. Mooi! Hij heeft een heerlijke week gehad: slijm gemaakt, grotten bezocht, dingen bekeken op het eiland zoals de Setar (de Ziggo van het eiland), een radiozender (live op de radio geweest) en een rondrit met de tram gehad. De meiden zijn op ponykamp geweest bij Rancho Jaburibari. Ook daar heerlijk naar hun zin gehad en nieuwe vrienden en vriendinnen gemaakt. Zelfs al hier te spelen geweest. Zijn met Rylan in de week dat de meiden op ponykamp waren naar de grotten in het Arikokpark geweest en Rylan heeft samen met Huib een stukje gemountainbiked. Heel tof, maar hij had wel zere billen en armen van het stuiteren....haha. Ik met de meiden geshopt bij de Zara. Niet de meest fantastische winkel, maar best haalbare hier op het eiland (daarom ook nog steeds de koffer van mijn schoonvader vol met spullen van de HEMA en WE etc.). We zijn met elkaar naar de bioscoop geweest en hebben de geweldige film Lion King gekeken. Als je nog niet geweest bent....DOEN! Wat een fantastische film,  zwaar onder de indruk van hoe ze alles gemaakt hadden. Tuurlijk is het verhaal bekend en tuurlijk moet je janken....niet alleen ik, maar Rylan en Yinthe zaten ook te snikken (Rylan zelfs zo erg, dat de mevrouw naast hem, meer naar hem zat te kijken, dan naar de film. Oeps). Huib "de bikkel" had nergens last van, zei hij en Daniek deed erg haar best om ook niet te huilen (lijkt ze toch niet in alles op haar moeder schijnbaar). Daniek is overigens verhuist naar een andere slaapkamer en dat heeft haar goed gedaan. Had ze echt nodig. Yinthe en Rylan slapen nu samen op 1 kamer en dat gaat best goed. Niet altijd natuurlijk, maar daar zijn het ook broer en zus voor.

Nu is de vakantie weer voorbij en eerlijk gezegd vind ik dat wel lekker. Niet omdat ik de kinderen zat was, integendeel, ze hadden van mij nog wel een paar weken langer vrij mogen hebben. Al is het alleen maar vanwege het uitslapen..... 6 uur eruit gaan is nog steeds niet echt mijn hobby, kan er niet aan wennen....Maar ben eerder blij dat al die vakantieverhalen weer afgelopen zijn. Het halve eiland vertrekt hier naar NL zowat en in Nederland gaat (bijna) iedereen op vakantie en ondanks dat je hier op een eiland zit waar heel veel mensen hun vakantie zouden willen vieren, ervaar je het zelf niet meer als een vakantie en miste ik op vakantie gaan....of is dat gevoel toch nog niet helemaal weg?? Oké de kids weer naar school, Huib weer aan het werk en mijn "bedrijf" begint aardig uit te dijen (vanaf oktober 6 kindjes in de opvang!!) Dat begint op echt werken te lijken....kan het rijk worden niet meer tegen gaan, haha...

De kinderen moeten wel weer erg wennen op school, hadden er zin in, maar de juffen zijn erg streng en dat is niet helemaal wat ze gewend waren, sowieso niet vanuit NL, maar vorig jaar hebben ze het schijnbaar ook getroffen. We gaan het zien....begin oktober hebben ze alweer vakantie en daarna zullen ze er wel aan gewend zijn of zijn de juffen minder streng, omdat ze dat altijd aan het begin van het jaar ff moeten zijn en daarna wat minder. Hopelijk! Rylan nu ook bij zijn grote zussen op school en heeft al de letters i, k en m al geleerd. Yinthe in groep 5 (klas 3 noemen ze dat nog hier) en heeft dit jaar ook zwemles erbij (in de zee) terwijl ze A, B en C heeft. Maar goed, ze kan op voor haar D en E en Daniek in groep 8 (klas 6 dus). Spannend! Kijken wat dat haar gaat brengen. Welk niveau ze haar testen etc. Vorige week 3 informatieavonden gehad en gelukkig konden we al veel meer volgen dan vorig jaar. Avonden zijn allemaal in het Papiaments namelijk.

Verder blijven we naar het strand gaan en snorkelen etc. En hebben we gezellige spelletjesavonden met Michel en Yvon en Bjorn en Alice. De auto is in de tussentijd gerepareerd. Onze kwekerij groeit ook steeds meer: aangevuld met o.a. bananenbomen, de palmbomen doen het goed en de paprika en ananas groeien ook weelderig.

Eigenlijk niets nieuws onder de zon (letterlijk) dus en vind ik deze blog eerlijk gezegd een beetje saai geworden.....wel wat gedoe met het huis, maar daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Hopelijk kan ik daar in de volgende blog meer over vertellen. Krijgen mijn ouders vandaag de sleutel van hun andere huis. Gefeliciteerd pap en mam, wat het dan ook meteen weer moeilijk maakt dat ik daar niet bij kan zijn en kan helpen.....Ohh ja, van het weekend bezoek gehad van een fan van mijn blog, haha. Was gezellig Walter en Daniëlle! We kenden deze mensen niet, komen uit Bussum en volgen dus mijn blog, wat ik overigens niet wist dat dat kon. Dacht dat je de blog alleen kon lezen als je je daar voor aanmelden. Zitten een beetje in hetzelfde schuitje als ons en willen ook hier op Aruba komen wonen en hadden een hoop vragen natuurlijk. Leuk om zo onze ervaringen te kunnen delen. En Kathybiri Rock Formation rocks :-).

Fijne nazomer in NL!!

Ayo!

Liefs Kathy

1. Agnes:
    2 september 2019
    Heerlijk om weer te lezen dat het goed gaat bij jullie. We missen jullie nog steeds en Yinthe haar naam valt hier nog regelmatig... (voornamelijk door Milan, maar daar mag ik niets over zeggen 🤭)
    Geniet lekker van opa's bezoek.
    En Rylan alvast gefeliciteerd kerel!!
    Liefs Agnes
  2. Simone Dekker:
    2 september 2019
    Leuk om je blogs te lezen Kathy!!💪🏻🖐🏻😃
    Liefs vsn ons💋
  3. Claudia:
    Love jullie..... xxxx
  4. Ria van Haaster:
    2 september 2019
    Leuk weer wat te lezen van je en fijn te horen dat het goed gaat bij jullie. En ook fijn dat je in oktober meer oppaskindjes krijgt. Het houd je wel bezig. Veel succes en alle goeds. uit Breezand
  5. Bernadette Alkemade:
    Wat kan je toch leuk schrijven. Groetjes aan iedereen.xx Bernadette
  6. Kim:
    2 september 2019
    Wauw! Toch weer een leuk verhaal geworden hoor 😉 Ook de nieuwe foto's vind ik fijn om te zien. Wat n prachtige kinderen hebben jullie toch! Ennuh, da's toch geen saté hè, ha ha!
    Liefs Kim (kan Rylan al lezen, jeah!)xxx
  7. Natasja Baartman:
    3 september 2019
    Super leuk geschreven!!
    Groetjes van Natasja😊
  8. Ellen en Hans Jansma:
    4 september 2019
    Hallo familie Jansma,
    Leuk jullie weer blog te lezen en de foto's te bekijken. De foto's met de onderwatercamera zijn echt speciaal. Succes met de oppaskindjes.
    Een groet van
    Ellen en Hans
  9. Carla:
    5 september 2019
    Wat een geweldig verhaal weer. En wat mooi voor Daniek dat ze nu een eigen kamer heeft. We hadden het één en ander al gehoord met videobellen😂 Nog een paar weken en jullie hebben weer lekker vakantie! Groetjes 😙
  10. Walter en Daniëlle:
    15 september 2019
    En toch heb je weer een lekker leesbaar verhaal getikt. Nogmaals bedankt voor een gezellige avond ! We houden jullie op de hoogte , groetjes van “fans” Walter en Danielle.

Nb ik hoor de fraggles themesong....