Laatste update Aruba (en Nederland). Half jaar in Nederland!

9 januari 2023 - Breezand, Nederland

Hallo iedereen, gelukkig nieuwjaar! Bon aña tur hende!

Inmiddels zijn we bijna 6 maanden in Nederland en voelt het alsof we bijna niet weg zijn geweest. Maar wil ik toch nog even een update geven en tevens ons avontuur afsluiten met een laatste verhaal....

De voorspelde storm was een storm in een glas water. Wij allemaal voorbereidingen getroffen (ramen dichtgetimmerd etc.) voelde het meer als een flinke regenbui in Nederland. Beetje een tegenvaller, maar voor het eiland natuurlijk wel fijn dat er geen storm over raast. Dat kunnen ze er echt niet bij hebben...

We hebben een paar laatste, hectische, weken in juli. Afscheidsetentjes/borrels/feestjes. Alle nutsbedrijven persoonlijk inlichten, papieren voor de huisdieren in orde maken om te kunnen vliegen. Maar hebben we het voor ons gevoel allemaal goed afgesloten, ondanks het gedoe met de container die niet op de afgesproken dag/week geleverd werd en onze laatste dagen hotel met elkaar niet zo relaxed waren als van te voren bedacht. Maar goed....uiteindelijk zat alles in 3,5 uur netjes in de container getetrised onder toeziend oog van de douane met drugshond. En vertrokken we uiteindelijk op donderdag 14 juli met 10 koffers, 3 huisdieren en 5 personen met Tui vanaf Aruba. Toch wel met een brok in onze keel in het vliegtuig.

Een prima vlucht gehad. Kinderen helemaal oké en de dieren hadden het ook goed gedaan. Het warme ontvangst in Nederland was overweldigend. Allemaal lieve familie op Schiphol en vrienden bij "ons" huis. Een spandoek met Arubaanse tekst (Bon Bini bék pa Hollanda familie Jansma) aan de schuur en een prachtig canvasschilderij van mini-foto's aan de muur van de vrienden, bloemen, planten en kaartjes van iedereen en een fantastische taart van Juffrouw Bakblik. Het voelt als thuiskomen!!

Het inschrijven en dingen regelen gaat allemaal vrij soepel. Misschien ook goed voorbereid en we zijn inmiddels Aruba gewend, waar niets soepel gaat. Dus hier valt het ons allemaal erg mee. We klussen wat in het huis, willen het toch beetje eigen maken. Andere vloer erin, alle slaapkamers behangen en muren geverfd. En na deze fijne, rustige, maand vrij, mogen we allebei 1 en 2 augustus starten bij onze nieuwe werkgevers. Wat ons tot nu toe goed bevalt! We krijgen onze container op 17 augustus. Sneller dan verwacht. En na 1 maand elke dag prachtig mooi weer te hebben gehad, hebben we precies die dag met uitpakken de hele dag regen. Ondanks dat hadden we de container in anderhalf uur leeg met hulp van Gerard, Kim, Emine en de chauffeur van de vrachtwagen. Top!

We aarden allemaal goed. Kinderen gaan naar school. Daniek moet het meeste wennen aan het heen en weer fietsen naar Schagen. Dat is ook wel een verschil met Aruba, waar ze voor de deur van school werd afgezet met de auto en nu 19 km moet fietsen. Dit in combinatie met 4 jaar niet gefietst en een elektrische fiets nu, maakt dat ze 2 keer flink onderuit is gegaan. Daarna leert ze snel om zich aan te passen. Ze doen het alledrie goed op school. Qua cijfers ook. Lijken niet echt een achterstand te hebben opgelopen. Alleen Rylan misschien qua Nederlandse taal/spelling. Ze pakken het contact weer snel op met vriendinnen van voor Aruba en er zijn meteen weer logeerpartijen. Rylan is nog het meest zoekende. Die was 4 jaar dat we weg gingen, dus heeft niet echt vriendjes hier, zijn vrienden wonen op Aruba. Maar zit nu op voetbal bij ZAP en daar heeft hij jongens van zijn leeftijd. Alles draait om voetbal bij hem nu. De meiden zijn allebei weer gaan dansen. En dat kunnen ze nog steeds erg goed.

De honden lijken zich op het eerste gezicht ook goed aan te passen. We merken wel een machtsverschuiving, waar ze nog niet helemaal aan toe willen geven. Echter in oktober gaat het toch flink mis tussen beiden honden, ze zitten elkaar letterlijk in de haren. Zuma gaat eerst 2 weken uit huis, daarna proberen we het opnieuw, maar blijkt het echt niet meer te werken tussen beiden honden en moeten we de verschrikkelijke keuze maken om voor 1 van de honden een ander huis te gaan zoeken. Dit is Oreo geworden omdat we bij hem de grootste kans van slagen verwachten. Na een mislukte wenperiode bij iemand thuis belandt hij in het asiel. Gelukkig maar voor korte duur, want binnen 1 week heeft iemand hem daar opgehaald. We weten nu niet waar hij is en hoe het met hem gaat. Hopelijk gaat alles goed en zien we hem ooit nog eens. Zuma is gelukkig een stuk relaxter nu. Al blijft het een hond met gebruiksaanwijzingen. Cofu de kat heeft het heerlijk hier. King Cofu verblijft op de bovenverdieping en buiten in de voortuin. Zuma en Cofu samen in 1 ruimte beneden is nog geen goed idee. Misschien komt dat ooit nog. Nu weer rust in huis qua dieren is ook wel ff fijn.

We vieren weer verjaardagen met familie en vrienden. Bezoeken weer musicals, concerten, voetbalwedstrijden. Kijken het WK met elkaar. Kunnen kerst en oud&nieuw met elkaar vieren. Nederland heeft gewoon een hoop te bieden, maar we missen ook zeker de lieve mensen op Aruba. Want we hebben toch een hoop vriendschappen gesloten daar. Missen ook wel de warmte, ondanks dat ik die in de maanden september en oktober regelmatig liep te vervloeken. Aruba zit bij ons allemaal in ons ♥. En sluiten niet uit dat we er nog een keer terugkomen.

Mocht je ooit de mogelijkheid krijgen om een paar jaar in het buitenland te wonen, dan zeg ik doen. Het verrijkt je kijk op de wereld! Wij hebben er zeker geen spijt van en zijn trots op ons gezinnetje dat we dit met elkaar zijn aangegaan en geflikt hebben!!!

Dag lieve iedereen, bedankt voor het volgen van mijn blogs de afgelopen 5 jaar. Het heeft mij zeker ook geholpen om mij verbonden te voelen met thuis door jullie reacties. En nu heb ik er een mooi boek met verhalen aan over gehouden.

Saludos!! Ayo!

xxx De Jansmaatjes

1. Gerard Philipsen:
    9 januari 2023
    Het was mooi om jullie te volgen en heeft ons een onvergetelijke vakantie op Aruba opgeleverd. Thanks daar voor😘
  2. Simone Dekker:
    9 januari 2023
    Ik vond het erg leuk om jullie te volgen Kathy!mooi avontuur geweest en heerlijk dat jullie weer terug bij de fam. zijn🥳🙋🏻‍♀️😃🍀
    Gr Simone en Jean
  3. Claudia:
    9 januari 2023
    Weer heerlijk dat jullie weer thuis zijn.. Maar ook super Trots op jullie dat jullie het gedaan hebben.. echt Toppers zijn jullie een voor een.. xxx
  4. Marja van Dijk:
    10 januari 2023
    Het was heel leuk om jullie te volgen. De verhalen, mooie foto's en filmpjes.
  5. Walter en Daniëlle:
    17 april 2023
    Groetjes vanaf bonaire 🇧🇶, bedankt voor al je mooie verhalen. En wellicht tot ziens.