Happy New Year

6 januari 2019 - Santa Cruz, Aruba

Hi lieverds,

GELUKKIG NIEUWJAAR! Feliz aña nobo :-)

Wij hebben het 1e halfjaar op Aruba erop zitten.... Een half jaar..... wat is nu een half jaar, zou je denken. Toch heb ik het gevoel hier al veel langer te zijn. Zoveel meegemaakt, zoveel veranderd. Wat gaat ons 2019 brengen? Nog nooit ben ik er zo benieuwd naar geweest..... waar vieren we volgend jaar Sinterkerst&nieuw? Ik ga er vanuit dat het hier op Aruba zal zijn. Daar gaan we voor in ieder geval. Het gevoel wordt ook steeds beter. Begin het hier soms echt leuk te vinden. Vooral het weer is op dit moment erg aangenaam. Meer wind, minder heet (zelfs een beetje fris af en toe, haha), minder muggen. Dus ja, de beste tijd om hier te zijn is nu. Weet niet of dit zo blijft tot juni, maar voor nu genieten we er maar van. De decembermaand achter de rug en vind het persoonlijk wel erg lekker dat die voorbij is. Die dagen  zijn toch best confronterend en doet je weer beseffen wat je niet hebt en wie je allemaal moet missen. 1e kerstdag had ik een slechte dag, Top2000 aan en ik kon bij elk liedje wel wat bedenken om te kunnen janken. Topdag dus, haha. 2e kerstdag daarentegen was wel echt een topdag en maakte de kerst alsnog goed. Huib voor het eerst gedoken en daarna hebben we heerlijk gebbqed op het strand. Samen met Bjorn en Alice, die we hier hebben leren kennen. En waar we oud&nieuw ook mee hebben doorgebracht. Inclusief sjoelbak :-). Je blijft Nederlander of niet..... Nieuwjaarsdag voor het eerst een nieuwjaarsduik gedaan! Ja idd, nu durfde we het wel aan met zeewater van ongeveer 25 graden....Geinig om mee te maken, maar, voor Huib vooral, veel te massaal. Die krijgt daar toch een beetje "jeuk" van. Denk niet dat dit een jaarlijkse traditie gaat worden, haha.

Maar eerst nog ff een verslag van december, zoals ik al zei in mijn vorige verslag wist Sinterklaas ons hier gelukkig ook te vinden. En hebben we een hele fijne pakjesavond gehad. Buiten op de porch. Dat is toch echt wel fijn en best bijzonder, zo buiten..... De meiden hebben hun 1e rapporten gehad en die zien er prima uit. Maar daar gaat het ons nog niet eens echt om. Wij wilde vooral weten hoe de juffen onze kids ervaren in de klas. Omgang met de andere kinderen en of ze meedoen etc. Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Ze liggen goed in de groep en in de klas durven ze zich ook steeds vaker te laten zien e/o hun vinger op te steken om antwoorden te geven. Daniek heeft zelfs haar spreekbeurt gehad. Over Anne Frank. Tuurlijk heel spannend en misschien nog wel spannender dan in NL, maar ze heeft het prima gedaan. En zelf haar PowerPoint gemaakt. Trots op de meiden!! Rylan wordt ook getoetst, maar daar hebben we pas in februari een gesprek met de juf over. Ook daar maken wij ons geen zorgen over. Ze gaan lekker op school...…

Huib mocht er in december ook nog weer een jaartje bijtellen.....een fijne, rustige dag. 's Morgens samen koffie gedronken en van de zelfgemaakte appeltaart genoten en 's middags op het strand geweest. Ook weer taart mee om het te vieren natuurlijk! 's Avonds heerlijk uit eten geweest bij Sultan (een Arabisch restaurant) en daarna Michel en Yvon en Frank Hollander op visite gehad. Prima dag dus. Mede door de bijdrage van de familie heeft hij als cadeau een onderwatercamera gekregen (of gaat ie krijgen.... Komt met pa Jansma mee volgende week) en een gifspuit (goh, leuk cadeau ook.....) en lieve tekeningen van de kids natuurlijk.

Ook hier kerstvieringen op school en werk. Rylan had deze al op 12 december. Mooi op tijd. Daarna 2 studiedagen en in de laatste week voor de vakantie weten ze al dat er heel veel kindjes niet meer naar school komen, uhhh oké. Dat bleek ook zo te zijn en maandag was de kleuterschool gehalveerd ongeveer. Hier nemen ze het niet zo nauw met de leerplicht schijnbaar. Rylan liep nog een griepje op de laatste week, dus die had ook vervroegd vakantie. Echt waar!! Ik lieg niet.... Maar ja, de meiden moesten eigenlijk nog wel naar school t/m woensdag de 19e. Huib had een late dienst en Rylan was ziek....uitslapen ligt op de loer. Als ze het niet zo nauw nemen met die leerplicht kunnen die meiden toch ook wel lekker thuis blijven?? Wel netjes juf ff geappt dat ze er ws niet zijn de 19e. Heerlijk uitgeslapen met elkaar..... dat kan hier ook gewoon op Aruba....haha. One Happy Island :-). De kerstviering van Kooyman was anders dan dat wij gewend zijn. Met liveband in een zaaltje. Iedereen supernetjes gekleed (al heb ik een andere interpretatie bij netjes, maar oké. Ze zijn hier nogal van het laten zien van je rondingen. In welke vorm dan ook. Soms zelfs respect dat je dat jurkje aan durft te trekken). Airco op 16 graden, salsa dansen/schuifelen .... en de Nederlanders die aan de tafeltjes blijven zitten :-). En daarna, vol met drank, in de auto naar huis. BOB kennen ze hier niet en dat is best wennen en vooral oppassen op de weg op vrijdagavond en in het weekend.

Kerstvakantie!! Hoe gek het ook klinkt in de Caribbean met 33 graden, maar we hebben echt wel een kerstgevoel gehad. Met de boom neerzetten en de boel versieren, toch wel gezellig gemaakt. Dat wilde toch een hoop mensen weten of wij wel een kerstgevoel hadden. Maar wel dus.... viel ons alles mee. Veel gebbqed natuurlijk. Gewoon omdat het kan en omdat je in de file hebt gestaan om de gasfles te laten vullen een paar dagen voor kerst en hem dus wel MOET gebruiken!

Tussen alle feestdagen door ook nog weer ff oom en tante geworden. Stef en Nancy weer papa en mama geworden: Jolie is geboren... en over raar en gek gesproken om er niet bij te zijn. Dat is dit toch echt wel hoor. Als ik foto's voorbij zie komen met haar op de arm van andere familieleden, dan mis ik het wel om ff zo dichtbij te zijn. Maar gelukkig komen ze al in mei deze kant op en kunnen we de knuffels snel inhalen en die foto maken....

Op naar een nieuw jaar dus, met veel visite in het vooruitzicht. Kan niet wachten!! Maar eerst zal er nog geld verdient moeten worden om hier normaal te kunnen blijven, dus ga ik per 4 februari starten als gastouder. Dat kennen ze hier niet zo goed. Alleen kinderopvang in grote gebouwen met veel kinderen. Maar niet het huiselijke, kleinschalige wat ik ze kan aanbieden en waar vooral Nederlandse ouders wel op zitten te wachten. Dus daar nu alles voor aan het uitzoeken en regelen. Hopelijk is dit de oplossing...….. en leefde ze nog lang en gelukkig :-).

Dag lieve iedereen!

Dikke kus van ons

1. Claudia:
    6 januari 2019
    Nog een aardig lang verhaal geworden;-) Goed om te lezen dat alles steeds beter gaat. Dikke kus Claudia
  2. Claudia:
    6 januari 2019
    Ondanks de lastige decembermaand.
  3. Esther Weel:
    6 januari 2019
    Jullie ook een heel mooi jaar gewenst! Ben idd benieuwd wat 2019 jullie allemaal brengt, ik hoop alle goeds!
  4. Simone Dekker:
    6 januari 2019
    Wat leuk om te zien Kathy!!!😃💪🏻
    Je doet t hartstikke goed X
  5. Gerard Philipsen:
    6 januari 2019
    Ook een goed 2019 toegewenst voor jullie en groetjes en knuffels van ons!
  6. Elisa Luik:
    6 januari 2019
    Voor jullie het allerbeste in 2019. Hopelijk met weer een hoop mooie ervaringen. Veel liefs
  7. Natasja Baartman:
    6 januari 2019
    Voor jullie ook de allerbeste wensen voor n mooi 2019!!!
  8. Koert en Ina Boersma:
    7 januari 2019
    Wij wensen jullie ook een goed en gezond 2019 toe en heel veel succes gewenst .
  9. Anja:
    9 januari 2019
    Jullie ook heel veel geluk en liefde voor 2019! Wat een verhaal weer, leuk om te lezen en wat gaat het snel inderdaad!
    Wat goed dat je gastouder gaat worden straks, daar zullen veel ouders je dankbaar voor zijn. Wij vinden het namelijk onwijs fijn om ze naar "opa en oma zand" te brengen 😁.
  10. Carla:
    13 januari 2019
    Jeetje, wat een prachtig verhaal weer en wat gaat het snel alweer een half jaar op Aruba. Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat daar. Heel veel succes met je gastouderbedrijfje!!
  11. Ruth Harms:
    17 januari 2019
    Een half jaar alweer! Wat vliegt de tijd. Eigenlijk "mag" het niet meer, maar ik wens jullie een geweldig 2019, vol gezondheid, liefde en geluk! Leuk dat je gastouder gaat worden, ceel 0lezier daarmee.