Visite, visite, een huis vol visite....

13 februari 2019 - Santa Cruz, Aruba

Bon dia, bon tardi, bon nochi (voor wanneer je het leest: goedemorgen, goedemiddag, goedenavond),

Kico ta kico? (Hoe gaat het? spreektaal onder jongeren) Con ta bay? (Hoe gaat het? spreektaal voor ons dus), Hopi bon (heel goed) , masha danki (heel erg bedankt). Mi ta siña papia Papiamento (ik leer Papiamento praten) :-). Oké, oké, het is vast wel duidelijk dat we begonnen zijn met de cursus Papiamento....erg leuk en vooral leerzaam. We hebben een lerares bij ons thuis en Michel en Yvon komen ook bij ons thuis. Dus een beetje privéles. En we hoeven niet elke week oppas te regelen. Top geregeld dus, al zeg ik het zelf :-). De cursus duurt 8 weken en daarna examen. Hou jullie op de hoogte.

De 1 visites van dit jaar hebben we inmiddels alweer gehad. Was weer erg fijn en veel te kort, maar ja, je weet dat er weer een tijd van afscheid nemen komt. En dat je weer vooruit kijkt naar de volgende visite. Met Daniek haar verjaardag was opa Jansma hier, ze heeft een top verjaardag gehad. Leuke kadootjes (bedankt daarvoor) en ook nog best wel veel visite. Gezellig dus! Voelde voor mij voor het eerst als een echte verjaardag. Stom dat je daar toch weer naar op zoek bent. Wil het vooral voor je kind(eren) een echte verjaardag laten zijn. Gelukt dus! Verder weer een gezellige week met opa gehad. Dierentuin(tje) weer bezocht en uit eten geweest. Ook "gezellig" nieuwe kentekenplaten voor de auto opgehaald bij het Belastingkantoor. Echt alleen op Aruba.... je betaald 1 of 2 keer per jaar hier je motorrijtuigenbelasting (contant op het kantoor) en voor dit jaar hadden ze bedacht dat iedereen nieuwe kentekenplaten moest. Andere jaren werd er een sticker afgegeven als je had betaald, maar deze werd teveel nagemaakt....duhhh. Er schenen speciale dagen te zijn dat je jouw platen moest ophalen. Hoe je achter die data moest komen, mag Joost weten, maar gelukkig werden wij op tijd geïnformeerd. En zodoende stonden wij een uur in de rij om netjes onze platen op de afgesproken dag op te halen. En schitteren er nu, mooi, 2 oranje platen op de auto. Maar rijdt nog driekwart van de auto's (er schijnen 70.000 auto's op Aruba rond te rijden en Aruba is net zo klein als Texel) rond met oude blauwe platen en kan de politie straks makkelijk controleren wie zijn motorrijtuigenbelasting en verzekering nog niet heeft betaald. Super slim...… of je betaald voor 1 maand (en kan de nieuwe platen daarmee ophalen) en daarna niet meer..... dat zal aannemelijker zijn.

Nadat opa weer vertrokken was, hadden we 3 dagen de tijd om het huis weer aan kant te maken en kwamen mijn moeder en oma (van 85 jaar) op bezoek. Wat bijzonder en speciaal om ze zo dichtbij te hebben. Normaal maak je oma maar een paar uurtjes mee, maar nu de hele dag. Heel fijn! Oma keek haar ogen uit en kon het niet geloven op wat voor mooie plek wij wonen. Toch wel een beetje trots op, ondanks dat er niets van ons bij is. Maar het stekje is echt heerlijk. Oma waagde zich niet aan het zwembad (ik heb mijn zwempak thuis gelaten), maar mam ging elke dag ff zwemmen met de kids. Op zondag naar de Natural Bridge geweest, met z'n zevenen in de auto. Past prima :-). Dat natuurgeweld aan die kant van het eiland is echt prachtig om te zien. Daarna weer lekker uit eten geweest bij Sultan. Begint wel een beetje ons huisrestaurant te worden. En wat doen je dan nog meer in zo'n week. De nieuwe wijnglazen uittesten natuurlijk en Mamma Mia en Wie is de Mol kijken met je Mamma...Inmiddels is er nog meer familie op het eiland aangekomen (Ruud, Bonnie en Bram vd Meer zijn hier ook 2 weken op vakantie) en die komen ff bbqen. Wat een gezelligheid. Ik hou ervan :-). Daniek heeft deze week weer een spreekbeurt samen met 3 klasgenootjes. Dit keer over de Boa, nou daar kunnen we inmiddels over mee praten. Waar het niet dat hier ook "Luizenmoeders" zijn en de spreekbeurt al helemaal voorgekauwd is door een ouder en of ze maandag na schooltijd in de bieb kan komen oefenen..... dus. Oké, ze heeft wel een 8,5 gehaald, maar dat prestatiegerichte went nog niet helemaal. Laat ze het lekker zelf doen! De carnavalstijd is hier aangebroken: elk weekend een parade. Wij gaan met oma en mama naar Sunset parade (nadat we natuurlijk eerst foto's van de sunset hebben gemaakt). Nou...…. dat werd een avontuur op zich. Het was ook onze eerste parade dus wisten niet helemaal wat we konden verwachten.... alle mensen rollen hun koelboxen uit de auto, banken en stoelen komen tevoorschijn en wachten maar.....3 uur hebben we daar gezeten voordat er iets voorbij kwam. Oma haar krukje had al genoeg van het lange wachten en scheurden, waardoor oma op haar rug lag. Daarna kreeg ze wel een prima kuipstoel aangeboden. Blauwe billen morgen, denk ik. De parade leek meer op de karavaan van 't Kwartje Triathlon, maar dan met de muziek op 120dB. En weinig tot geen veren en ontblootte bovenlichamen. Jaaaaa hoorde we achteraf, dit is nog maar een kleine parade de ECHTE parade op 3 maart is op en top veren en kostuums etc. Ohh oké. Laten we dan net een topplekje hebben weten te bemachtigen. Dankzij Bjorn van de Kustwacht. De foto's en films volgen in de volgende blog..... Aan al het moois komt ook weer een einde en oma en mama vertrekken na 10 dagen. Bedankt voor de fijne tijd!! Natuurlijk tranen, maar het is goed zo. Zelfs al zijn het je moeder en oma, 10 dagen iemand in huis hebben legt best een belasting op je gezin. Bij thuiskomst van oma wel snel verdrietig nieuws vanuit NL: onze kat Tijger die bijna 19 jaar zou zijn geworden en wij voor vertrek bij oma mochten achterlaten, is overleden. Zijn er best verdrietig van. Vooral de kinderen. Maar 19 jaar is een mooie leeftijd en al snel hebben we er allemaal vrede mee. Hopelijk oma ook....

We pakken de draad weer op. Zijn dus begonnen met de cursus Papiamento en spreken spelletjesavonden af met vrienden. Het Keezbordspel komt hier ook weer geregeld uit de kast. Mijn gastouderschap begint langzaam van de grond te komen: 25 maart komt het 1e kindje in de opvang. Hopelijk volgen er snel nog 1 of 2 kindjes bij. Huib is super blij met zijn verjaardagskadootje: de onderwatercamera word goed getest. Kijk maar ff bij de video's en foto's. Echt prachtig om het onderwaterleven op Aruba vast te kunnen leggen. Ik ga met de kinderen nog even een middag langs bij de familie Vd Meer en Hollander op het strand bij hun hotel. En vooral Bram en Rylan zijn druk met spelen. Zij zijn inmiddels ook weer terug naar NL en wij maken ons op voor de volgende visite. Aanstaande zaterdag komt het beste vriendinnetje van Daniek met haar ouders. Ook weer zo'n zin in. En op naar de CARNAVAL!!

Dag lieve schatten,

Mi tin cu bay (ik moet gaan). Mi ta bay busca e yiu na scol (ik ga de kinderen ophalen van school) ofzo. Les 2 hé....

Ayo!

Dikke kus Kathy

1. Gerard Philipsen:
    13 februari 2019
    Mooie foto's hoor, groetjes en kusjes van ons❤
  2. Monique Sikking:
    14 februari 2019
    Leuk hoor Kathy, blij dat jullie beginnen te aarden in dat warme landje. En erg leuk om jullie verhaal te lezen!! Succes met alles dikke knuffel uit ons koude kikkerlandje
  3. Simone Dekker:
    14 februari 2019
    Leuk !!!!! 😃💪🏻Gr Simone
  4. Marja van Dijk:
    16 februari 2019
    Leuk verhaal en mooie foto's met oma en omi
    Groetjes Marja
  5. Kim:
    17 februari 2019
    Ik mis jullie! Die foto van Kathy met mam en oma vind ik echt mooi. Xxx