Bloed, zweet en tranen

21 augustus 2018 - Santa Cruz, Aruba

Bon Nochi (goedenavond) vanaf Aruba,

Eindelijk is daar het heilige internet!! Vandaag kon Setar dan eindelijk langs komen en ons aansluiten. Halleluja :-). De kids niet meer gezien vanmiddag, die lagen meteen met tablets en laptops YouTube en Netflix filmpjes te kijken, haha. Voor 1 keer dan.... of 2 of 3 keer. Blij mee dat we weer online zijn iig. Huib is deze hele week op Curaçao voor zijn onboardingsprogramma bij Kooyman. Andere filialen bezoeken en mensen leren kennen etc. De eerste weken bij Kooyman bestaat het vooral uit kennismaken en systeem leren kennen. Hij wil wel echt snel Papiaments leren, want dat is de voertaal in de winkel en dus lastig als je het niet begrijpt. Afgelopen vrijdag Kooyman al aangemoedigd bij een bedrijventoernooi. Dit keer deden ze mee met honkbal. Maar doen ook nog mee met volleybal (waar Huib voor gevraagd is om mee te doen). Vorige week hebben de kids bij de Wema (concurrent van Kooyman) een geweldig workshop slijm maken gevolgd. Eerste keer iets zonder ons doen. Goeie voorbereiding op school alvast. De kids zijn afgelopen donderdag begonnen op school. In schooluniformen. Heel spannend natuurlijk. Dit ging dan ook gepaard met aardig wat tranen. Zowel bij de kinderen als bij mij :-(. Heftig hoor. Wat doen we ze aan en waarom deden we dit ook alweer, waarom was dit leuk? zijn vragen die je jezelf dan telkens stelt. Gelukkig gaat het elke dag iets beter en beginnen de meiden al vriendinnetjes te krijgen. Rylan vind het nog steeds heel lastig om mij los te laten 's morgens, maar vertrouw erop dat het ook bij hem goed gaat komen. Toch?? De mankementen in de woning zijn inmiddels allemaal aardig verholpen. Er lekte nogal wat kranen, een magnetron die het niet deed. Lampen die stuk waren of geen bolletje in zat, elektra wat niet is aangesloten, etc. etc. etc. Gelukkig is Huib handig, want als we moeten wachten totdat er iemand komt om het te verhelpen.....  :-). De woning ziet er nu prima uit. Echt wel ons huis. Alles heeft een plekje. Hebben zelfs nog zat ruimte over. Valt alles mee. Het pomphuisje van het zwembad is ook al omgetoverd tot een schuurtje met planken en werkbank. En netjes geordend. Het is even zweten met deze temperaturen (elke dag 33 graden), maar dan heb je ook wat. Dat thuisgevoel is er nog niet, maar gaat ongetwijfeld goed komen. Heb plantjes bij Flora (Hollander)gehaald en afgelopen zondag is Frank Hollander bij ons komen bbqen. Een polders onderonsje, zeg maar. Heel leuk. Morgen ga ik koffie drinken met Rianne Koopman (mss zijn er mensen die haar kennen). Zij heeft 15 jaar in Anna Paulowna en Wieringerwaard gewoond, dus dat spreekt makkelijk af en zo moet je toch een beetje een nieuw netwerk opbouwen. Daarom afgelopen zaterdag voor het eerst meegedaan met Bootcamp Aruba. Was ook erg leuk. Niet zo intensief als de Bootcamp Breezand, maar misschien moet je dat hier helemaal niet willen. Dus zoek alleen nog een goed zwembad om mijn baantjes weer te kunnen zwemmen en dan is het compleet, haha. Rylan is ook begonnen met zijn zwemles. Eén 25 meter baan bij iemand in de achtertuin in een woonwijk op zondagochtend en zwemmen maar. Hij deed het heel goed (met een hartslag van 140 door de spanning) en mag meteen al een groepje verder. Hij zwemt ook in ons zwembad al onder mijn benen door. Dus watervrees heeft hij al niet meer. Gelukkig! Het oefenen in ons zwembad ligt wel even stil want het zwembad is groen. En krijgen hem niet mooi helder meer. Tijd om er een expert bij te gaan roepen ben ik bang. Net zoals we een expert voor onze wasmachine en koffieautomaat nodig hadden. Deze leken de overtocht niet te hebben gehaald, maar de aardige meneer, die via Facebook aanbod om er eens vrijblijvend naar te willen komen kijken, heeft de koffieautomaat weten te repareren en de wasmachine heeft hij meegenomen. Deze is waarschijnlijk echt overleden (lagers zitten helemaal vastgeroest), maar hij ging hem in zijn eigen werkplaats uit elkaar halen en laat het ons weten. Dus ik rij braaf 2 x per week naar de wasserette met mijn wasmandjes en Grote wasjes, kleine wasjes te zingen natuurlijk :-). Verder vis ik leguanen uit het zwembad en drink ik koffie. Mocht je je afvragen waar ik mij mee bezig hou de hele dag. Ohh ja, en ik heb taxi bovenop de auto vanaf nu :-). Nee hoor, red mij prima. Beetje netwerken, dingen uitzoeken en plannen. Top! De bloed in de titel moet ik trouwens ook nog even uitleggen: HET STIKT HIER VAN DE MUGGEN en die muggenbulten jeuken (goh) en door het krabben helemaal tot bloedens aan toe stuk, vooral bij Daniek en Yinthe. Hun benen zien eruit alsof ze de waterpokken hebben. Deze week lijkt het overigens wel weer iets beter te zijn trouwens. Terwijl ik in mijn ooghoeken een muis op de porch zie en onder de tafel duikt. Gezellig hoor die beestenboel hier. Behalve de muggen dan, welk nut hebben die beesten?? Grrr. Dus pap en mam: muggenspray mee! Mijn ouders komen a.s. maandag onze kant op!! Yeah! Ze blijven 10 dagen en de dag nadat zij weg zijn, komt mijn schoonvader. Rylan is 4 september jarig, dus extra leuk met de visite vanuit Nederland. Zo'n zin in! Nou goedemorgen voor degene die dit al lezen en tot gauw lieverds in Nederland!! Ayo. xxx

1. Gerard Philipsen:
    Groetjes van ons😘
  2. Claudia:
    Groetjes uit Barcelona 😘
  3. Esther Weel:
    22 augustus 2018
    Wat leuk weer om jullie belevenissen te lezen. Het gaat best goed lees ik zo, knap hoor!
    Dit maal lees ik in de vroege ochtend jouw verslag vanuit Zuid-Frankrijk en beeld ik me in dat ik met mn mannen in een ander land zou gaan wonen.... tsja...ik weet t niet... ik vind het van jullie iig erg knap, stoer en dapper!
    Leuk dat je al actief bezig bent een nieuw netwerk op te bouwen, super belangrijk!
    Kathy en rest, heel veel geluk en plezier de komende tijd met jullie familie en ik zie uit naar het volgende verslag!

Groeten vanuit het ook zonovergoten Aigues Mortes in La France!
    X Esther
  4. Gauke:
    22 augustus 2018
    Hè hè, eindelijk weer eens een verhaal van reizende oom roel. Lekker weglezen hoor vanaf ons balkon in Italië. Kopje koffie erbij. Goed om te lezen dat alles redelijk op rolletjes loopt. Hoop dat het 'thuis' gevoel snel vat op jullie krijgt. Tip: zware shag op tafel, speculaas op brood en speklappen op de bbq. Succes en de lieve groeten daar.
  5. Claudia:
    22 augustus 2018
    Van de week met dikke tranen geprobeerd mee te zingen op de radio..... je weet vast wel welk liedje.. . Maar als ik dan nu je positiviteit door je mooie verhaal lees, knap ik daar weer van op.... behalve van de muggen dan. grgrgrgr.... heel veel plezier met mam en pap en met elkaar... Kanjers zijn jullie allemaal stuk voor stuk... xxx Claud
  6. Monique Sikking:
    22 augustus 2018
    Goed om te lezen dat het goed gaat! Het is natuurlijk een grote stap, maar jullie maken ook grote stappen! Heel veel succes en ik lees het weer😘
  7. Carla:
    22 augustus 2018
    Wat een heerlijk verhaal weer. En wat beschrijf je het mooi in je eigen woorden. Wat een groot beest is dat, die leguaan!!
    Gezellig dat je weer wat mensen leert kennen en heel veel plezier met je ouders en schoonvader!! X
  8. Emmy:
    24 augustus 2018
    Leuk verhaal weer Kathy, ik lees het met plezier.
    Dapper hoor van de kids, naar zo'n nieuwe school! Moeten zij ook Papiaments leren? En jij? De integratie is al begonnen, top!!
  9. Ruth Harms:
    24 augustus 2018
    Wat een knoeperd die leguaan. Brrr.... jammer van een groen zwembad! Mooi dat de meiden al wat vriendinnetjes hebben. Groeten van onze meiden!
  10. Ellen en Hans Jansma:
    31 augustus 2018
    Leuk dat jullie al visite uit Nederland hebben, ook natuurlijk voor de verjaardag van Rylan.
    Kunnen zo gelijk zien hoe jullie wonen, Je ouders en straks Jan zullen het vast fijn vinden om bij jullie te zijn.
    Veel succes met alles