Aruba WAS corona-vrij :-(

13 augustus 2020 - Santa Cruz, Aruba

Bon dia, bon dia tur hende!!

Hoe gaat het met jullie? Warm hé? Lekkere Arubaanse temperaturen bij jullie ☺

Wat leek het er goed uit te zien de laatste keer dat ik een blog maakte, tuurlijk wel in mijn achterhoofd wetende dat zodra de grenzen open zouden gaan, dat corona weer terug zou komen, maar zooooo snel en zooooo hevig. De teller staat vandaag op 681 gevallen, terwijl bij de 1e golf "maar" 110 mensen besmet waren hier op het eiland. Terechte code oranje dus....Dit is overigens niet alleen door toeristen veroorzaakt, het grootste gedeelte is hier in de nachtclubs en een sportschool besmet geraakt en doordat de 1,5 meter niet gehanteerd is, breidt het zich uit als een lopend vuurtje....de getallen lijken niets vergeleken bij jullie, maar aangezien hier veel minder ic-bedden zijn, wel echt serieuze aantallen. En dat op een inwonersaantal van 110.000 i.p.v. 17 miljoen....waar en wanneer eindigt dit?!.....

Inmiddels hebben we de mijlpaal van 2 jaar op Aruba bereikt. Op 2 juli woonden wij hier 2 jaar...eigenlijk best wel al lang. Hebben ook zoveel meegemaakt, hoogte-en dieptepunten. Maar er heerst vooral trots, dat wij dit gewoon geflikt hebben. En we gaan nog even verder...geen idee hoe lang nog. Dat zal van verschillende factoren afhankelijk zijn. Helaas hebben we door corona wel besloten om toch niet op vakantie te komen naar NL in korte tijd. Teveel zorgen en risico's hebben ons doen besluiten om voorlopig hier te blijven, we hopen nu in de kerstvakantie naar NL te kunnen komen, maar durf bijna niet meer te hopen dat het gaat lukken.... to be continued.

Hebben jullie nog gelezen dat er wat zand overwaaide hier? Niet normaal hoeveel Saharazand we hier hebben gehad, denk dat de Sahara inmiddels in het Caribisch gebied ligt (mocht je het zoeken). Maar daarna kwam orkaan Gonzalo en die bracht een bak met water met zich mee, waardoor alles weer schoon spoelden. Never a dull moment on Aruba, haha.

De maand juli stond eigenlijk een beetje in het teken van dingen afsluiten/afscheid nemen: Daniek nam afscheid van de basisschool. Wat evengoed nog leuk en gezellig werd afgesloten met een graduationfeest. Yinthe en Rylan sloten hun schooljaren ook met mooie rapporten af. Rylan sloot een periode van zwemlessen af. Allemaal hebben ze nu hun A,B,C-diploma en dat na ruim 6 jaar week in, week uit naar het zwembad gaan, pfff. Afsluiten die hap, haha. Helaas moesten we gedag zeggen tegen Rianne & Brayden die na 8 jaar Aruba verlieten. En we erg missen. Maar ook 2 vriendjes van Yinthe en Rylan die definitief terug gingen naar NL. Er zijn dit jaar meer mensen dan normaal terug naar NL gegaan door corona. Ik heb van wat kindjes afscheid moeten nemen in de opvang, omdat ze ergens anders heen gingen, niet uit onvrede gelukkig, maar meer een financiële kwestie. En aan het einde van de maand hebben we helaas van onze kat Gizmo afscheid moeten nemen. Zo verdrietig. Hij was in botsing met een auto gekomen en had het niet overleefd. Gelukkig dat we hem wel gevonden hebben en niet weken hopen dat hij nog thuis komt of dat je blijft zoeken naar hem. Maar triest is het wel. Zeker omdat we vlak daarvoor onze familie hadden uitgebreid met nog een hond erbij! Gevonden op het strand van Mangel Halto, gedumpt door andere mensen. Terwijl wij de laatste mensen daar waren en het al donker begon te worden liep deze puppy daar nog alleen. Ja toen gingen we overstag, deze konden we daar niet laten lopen. Oreo is zijn naam geworden en hij doet het inmiddels erg goed. Had flink last van teken, vlooien en wormen. Maar na wat dierenarts bezoekjes gaat het stukken beter. En ook samen met Zuma. Ze kunnen lekker stoeien met elkaar. Maatjes voor het leven! Cofu (de andere kat) daarintegen vind hem wat minder leuk, haha. Veel te druk en wild ☺

Afgelopen weekend zijn we een weekend naar een hotel geweest. Omdat we niet op vakantie konden, werd het een weekendje weg in eigen land. Holiday Inn had een mooie aanbieding, dus dat is het geworden. Vooraf, door de oplaaiende corona hier en de verplichte mondkapjesplicht, hadden Huib en ik er minder zin in, maar daar aangekomen viel het alles mee en hebben we echt een vakantiegevoel gehad. Lekker bij het zwembad liggen en boekje lezen. De kinderen waren voor het eerst in een echt,groot, hotel en keken hun ogen uit....Rylan: ze hebben zelfs een föhn ☺, Yinthe: er staan allemaal kleine shampoo's en badschuim, Daniek: mogen wij in dat grote bed?! En vooral bij het ontbijt hebben ze genoten, een buffet waar ze van alles mochten en konden kiezen. Zo leuk om te zien dat ze genieten van dingen die voor ons al "gewoon" zijn geworden. Daardoor hebben wij er ook van genoten....Ondanks dat wij eerst op een verrot bed (een bedbank) sliepen en de nachten daarna natuurlijk wel in dat grote bed lagen, maar dan met een kind tussen ons in, huhm.....Ohh ja en vergeet de ruzies niet over wie er op het knopje bij de lift mag drukken of de hotelkamerdeur met de pas mocht open maken....je krijgt er zoveel voor terug, haha.

Gisteren ook nog een ochtendje gekayaked met z'n vijven, wat erg leuk was en misschien wel voor herhaling vatbaar. Als afsluiting van de vakantie, want Huib zijn week vrij vd week is ingetrokken en hij is inmiddels alweer in 2 ploegen aan het werk bij Kooyman. Beetje balen, maar ook wel weer logisch met zoveel besmettingen. Ben ook heel benieuwd of de scholen volgende week (20-8) hier weer gaan starten, van mij hoeft het nog niet zo nodig. Vind het wel gezellig dat ze thuis zijn. Maar Daniek heeft vooral erg zin om te starten op de middelbare.......

Dus zoals jullie lezen gaat het prima met ons, geen zorgen!! En kom vooral gewoon lekker op vakantie hier, de stranden zijn, in tegenstelling tot Nederland, wel lekker rustig en corona-proof hoor ☺

Dikke knuffel, wederom op afstand, vanaf Aruba.

Liefs De Jansmaatjes

1. Koert en Ina Boersma:
    13 augustus 2020
    Hallo Jansmaatjes. Wat gaat de tijd toch snel. Alweer 2 jaar daar. Nu maar hopen dat het rond de kerst mogelijk is om naar NL te komen. We gaan duimen.

Lieve groetjes van Ome Koert en Ina.😘
  2. Gerard Philipsen:
    13 augustus 2020
    Hopelijk mogen jullie met kerst komen, en wij in het voorjaar naar jullie😘. Groetjes!
  3. Walter en Daniëlle:
    13 augustus 2020
    Wat zijn die 2 jaar hard gegaan. Dan lees ik minstens een jaar al je blogs. Bedankt weer voor dit verhaal, het komt allemaal goed daar. Groeten van je “fans” Walter en Daniëlle
  4. Emmy:
    13 augustus 2020
    Ha, leuk om jullie belevenissen weer te lezen Kathy. En wat die Arubaanse temperaturen hier betreft; ja , ik stond vandaag ook in mijn (soort van) bikini de badkamer te soppen, moest meteen aan jou denken. Groetjes, (tante) Emmy 😘
  5. Simone Dekker:
    15 augustus 2020
    🖐🏻😃🙋🏻‍♀️Leuk verhaal weer Kathy! 💋
  6. Esther Weel:
    17 augustus 2020
    Wat leuk om weer te lezen Kathy! En idd, 2 jaar dat is iets om trots op te zijn, ik vind het nog steeds een hele stoere stap!
    Duim voor jullie om rond de Kerstdagen Ned te bezoeken :)