En toen was alles anders....

1 april 2020 - Santa Cruz, Aruba

Hi iedereen,

Vanaf een volledig afgesloten Aruba laat ik weer even iets van ons horen. Inmiddels alweer 2 maanden geleden namelijk. En een update in deze tijd is wel zo fijn.

Eerst maar beginnen bij het begin of eigenlijk bij het einde van mijn vorige verhaal.....

Opa Jansma was onderweg hier heen....wat weer een gezellig weekje samen zijn moest worden, werd een weekje ziek op bed. Hij kwam met een zere keel uit het vliegtuig en heeft daarna een aantal dagen met koorts op bed gelegen. Echt heeeeel sneu en jammer! Zelfs terug in Nederland nog een aantal dagen nodig gehad om te herstellen. Balen, maar toen dachten we dat we het in april gewoon gingen inhalen.....

De carnaval is achter de rug.....wat blijft dat hier toch een happening. Maar dit jaar wel meer van kunnen genieten dan vorig jaar. Eigenlijk was vorig jaar alles maar stom op Aruba :-). Nu zit ik er zelfs over na te denken om volgend jaar misschien mee te lopen met een parade. Helaas kost dat een heleboel geld en het kost je je voeten en rug, maar je moet het wel een keertje meegemaakt hebben toch?!  De kinderen hebben ook een parade gelopen met school. Rylan als vlinder/insectenvanger, Yinthe als knuffelbeer en Daniek in de favoriete kleuren, van haar klasgenoot Jeremy (even in het kort uitleggen: Jeremy is naar Nederland gevlogen voor een behandeling tegen leukemie en zijn klasgenoten steken hem een hart onder de riem met zijn favoriete kleuren en opbeurende teksten. Zijn beste vriend had zelfs zijn eigen haren eraf geschoren en een t-shirt met de tekst: Friends don't let friends fight leukemia alone erop aan. Ik hield het serieus niet droog toen ik dat zag). Verder is deze parade een erg warme onderneming en zijn de kinderen blij als deze weer achter de rug is...maar daarna hadden ze lekker vakantie. Overigens in deze vakantie niet heel veel ondernomen. Zijn gaan bowlen met elkaar en Daniek heeft sushi gegeten (en is nu megafan). Verder krijgen we regelmatig lieve pakketjes met kadootjes vanuit Nederland. Zooooo onwijs tof. Nogmaals dank daarvoor!

We sporten tussendoor (ik inmiddels ook yoga erbij. Vooral benieuwd of dat wat voor mij is) en werken lekker verder....dan beginnen in Europa toch de coronabesmettingen serieuze vormen aan te nemen en besluit Aruba al vrij snel om de scholen dicht te gooien. Ik had dat hier echt nooit verwacht of aan zien komen. Het leek zich vooral nog in Europa en Amerika af te spelen, maar laat dat nu net de grootste groep toeristen zijn die hier naar het eiland toe komen en het duurde daarom ook niet lang voordat de 1e coronabesmetting hier ook een feit was. Vanuit Amerika kwamen de eerste gevallen, maar inmiddels zijn er ook al locals besmet. Op Aruba zijn nu 55 positief geteste mensen, 626 negatief, 1 genezen en 0 doden. Dat lijkt mee te vallen, maar met maar 16 IC bedden met beademingsapparatuur is dat best spannend....Sinds afgelopen zondag is het eiland in een volledige lockdown, of eigenlijk een Shelter in Place, wat betekent dat je nog wel naar buiten mag voor de hoognodige dingen zoals medicijnen, boodschappen en mag je ook nog buiten sporten (alleen en op afstand van 2 meter van andere mensen). Kooyman is nog open, omdat deze als essentieel bedrijf wordt gezien (stel er springt een waterleiding, dan moeten er wel materialen gehaald kunnen worden en niets werkt hier nog online, al wordt dat nu wel in een versneld tempo ingevoerd. Supermarkten bezorgen inmiddels thuis en kunnen de drukte bijna niet aan en zijn er heel veel restaurants die nu ook bezorgen of een take-away hebben). Dus Huib kan blijven werken. Wel met aangepaste tijden en met diverse maatregelen. Zo werkt hij 3 dagen en is daarna 4 dagen vrij (vanaf nu op zondag gesloten). Dit gelukkig met behoud van salaris en vakantiedagen. Dat is een zeer nette regeling van Kooyman en hopen dan ook dat ze dat voorlopig even kunnen volhouden. De kinderen ondergaan het eigenlijk best goed allemaal. Het thuis les krijgen is inmiddels net zo stom als op school, dus dat is geen verschil en Rylan riep vandaag dat hij morgen niet naar die stomme school gaat..... dus gaat echt goed, haha. Nee na 2,5 week thuis "schooltje spelen" raakt de lol er hier wel een beetje vanaf. Ondanks dat we het erg leuk maken met het jeugdjournaal, Meester Freek en sporten met Nathan Rutjes. Daniek haar doorstroomtoets gaat niet door, waar ze overigens erg blij om was. De scholen zijn hier sowieso nog dicht tot 20 april. Yinthe is wel een beetje verdrietig om haar verjaardag. Geen visite. Ze kan er nu al wakker om liggen. Ik heb helemaal geen kindjes meer in de opvang, omdat het niet meer mag en omdat alle ouders nu zelf ook thuis zijn. Dat betekent van mijn kant geen inkomsten meer. Maar wij mogen onze handen dichtknijpen....er zijn hier op het eiland heeeel veel mensen die niets meer hebben. Geen toeristen.....no work, no pay. En dan is het hier niet zo goed geregeld als in Nederland met een sociaal vangnet....We zijn ook erg benieuwd hoe het eiland hier uit gaat komen. Nederland heeft gelukkig aangegeven de eilanden financieel te gaan steunen, maar toch....ze hebben hun geldzaken hier gewoon niet op orde en zijn al bijna failliet. En wat doet dat met die 25.000 mensen die nu op straat staan en hoelang gaat het duren voordat hier weer het 1e vliegtuig met toeristen aankomt (KLM en de andere vliegtuigmaatschappijen vlogen afgelopen zaterdag hun voorlopig laatste vlucht hierheen). Tuurlijk is dat een onzekerheid waar heel de wereld mee bezig is, maar hier zijn ze inmiddels niet echt bang meer voor het coronavirus, maar meer voor de economische gevolgen die dit gaat hebben voor het eiland.

Helaas heeft de familie Jansma in Nederland de vakantie naar Aruba moeten cancellen (zij zouden hier met z'n allen naar toe komen op 22 april) en knijpen wij hem inmiddels ook behoorlijk voor onze vakantie in juni naar Nederland, waar we zo naar uitkijken!! Maar gezondheid gaat boven alles mensen.

Het is allemaal afwachten en kijken hoe dit verder gaat verlopen.

Stay home, stay safe iedereen!!

xxx de Jansmaatjes

1. Arie Leijen:
    1 april 2020
    Lieve allemaal daar, ik hoop dat dit na 1 juni aan een einde is gekomen en jullie reis kan doorgaan. Zo niet dan moeten wij maar bij de eerste gelegenheid jullie kant op komen en valt 21 april laat dit jaar.
  2. Kathy:
    1 april 2020
    Ja goed idee. Denk dat het rond 21 juli is dan.....of is dit weer een 1 april-grap pap ;-)
  3. Gerard Philipsen:
    1 april 2020
    Hoop ook dat jullie in juni kunnen komen. Pinkpop zal wel lastig verhaal worden maar het zal toch extra lekker zijn om iedereen hier een elleboog te kunnen geven😘
  4. Emmy:
    4 april 2020
    Mooie foto's allemaal weer Kathy, blijft leuk om te zien. Ik hoop van harte voor jullie, maar natuurlijk voor ons allemaal, dat er snel een einde komt aan deze nare tijd. Hou jullie goed, blijf gezond, en hopelijk tot in juni!!
  5. Carla:
    8 april 2020
    Wat een mooi verhaal weer en wat een gezellige foto's. Laten we hopen dat deze periode snel voorbij gaat en dat jullie in Juni toch naar Nederland kunnen komen.
  6. Kim:
    13 april 2020
    Lijkt mij weer heel anders dan de situatie hier... Heftig! Veel sterkte voor jullie alle 5, lieverds! Xxx Kim
  7. Walter en Daniëlle:
    24 mei 2020
    Mooi weer geschreven ! Ondertussen lijkt het allemaal weer wat te veranderen. Blijf gezond daar op Aruba.
  8. Ellen en Hans Jansma:
    5 juni 2020
    Hallo Jansmaatjes,
    In Nederland beginnen steeds meer dingen te mogen en wordt er ook meer gevlogen.
    Wie weet kunnen jullie toch nog jullie geplande reis naar Nederland maken, we duimen voor jullie.
    We hebben, deze keer een beetje laat, weer genoten van de foto's en het verhaal.
    Een groet uit Emmen
    Ellen en Hans